torsdag 12 november 2015

Fem små grisar



Fem små grisar
Författare: Agatha Christie
Serie: Hercule Poirot #24
Sidor: 268
Förlag: Bookmark
Recex: JA, tack så mycket!

Från Bookmarks sida:
"Den första lilla grisen gick till torget …
Den andra grisen stannade där hemma …
Den tredje lilla grisen mumsa rostbiff …
Den fjärde lilla grisen fick ingenting me’ …
Den femte lilla grisen ropa ”ack och ve” …


Den vackra Caroline Crale döms mot sitt nekande för att ha mördat sin make och avlider i fängelset. Dottern är övertygad om att modern var oskyldig och nästan två decennier senare söker hon upp detektiven Hercule Poirot för att ta reda på vad som egentligen hände den där dagen för så många år sedan. Kan svaret finnas hos någon av de andra fem
personerna – de “fem grisarna” – som var inblandade i historien? Medan Hercule Poirot försöker lösa ett av sina svåraste fall någonsin blir kopplingarna till en gammal vaggvisa allt tydligare."

Ännu en av Bookmarks fantastiskt fina boksläpp av Agatha Cristie är utläst och jag blir inte besviken. Christie är i en klass för sig och Poirot är min favotir av hennes karaktärer. Den här har jag faktiskt inte läst förut så det var extra kul. Upplägget är bra och man dras in direkt och mina egna "dektektivtankar" sätter igång.
Det är bra och spännande och egentligen väldigt logiskt, men jag kan ändå aldrig komma på vem mördaren är, haha.
Som jag skrivit tidigare är det karaktärerna som gör Christies böcker så bra, de är alla intressanta och hon bygger upp det på ett sådant sätt att alla kan vara mördaren, vilket jag tycker är mycket skickligt gjort.
Det bir aldrig långtråkigt eller ointressanta sekvenser utan allt i boken har ett syfte.
Vill bara läsa mer av Christie för varje bok jag läser och hennes böcker är klassiker i sig!

Finns att köpa på Adlibris, Bokus och CDON.

Betyg: 4/5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar