måndag 23 november 2015

Sista Riket






Sista riket
Författare: Brandon Sanderson
Serie: Mistborn #1
Sidor: 742
Förlag: Modernista
Recex: Nej

Från Bokus: "I tusen år har aska fallit från himlen, inga blommor har blommat och täta dimmor har gjort nattens mörker fruktat. Den evige och odödlige Överstehärskaren och aristokratin styr och vanligt folk är dömda att leva i underkastelse och slaveri.
Men mitt i all hopplöshet dyker Kelsier upp, en överlevare från de hålor dit Överstehärskaren skickar de dödsdömda. Kelsier har allomantiska förmågor - magiska styrkor som nästan bara aristokratin besitter - och en plan om hämnd och frigörelse.
Samtidigt stryker Vin, en ung tjej som är medlem i ett tjuvgäng, runt på gatorna i huvudstaden. Även hon är allomantiker - men vet inte själv om det förrän Kelsier drar in henne i sina planer.
För att Keslier och Vin ska lyckas störta Sista riket är det mycket som måste gå i lås. Inte minst måste Vin lära sig att bemästra sina allomantiska krafter..."


Det har tagt mig väldigt lång tid att läsa ut Sista riket, började i somras och blev klar nu. För det är det inte en dålig bok, nej det är en mycket bra bok tom som verkligen fått mig sugen på¨läsa änny mer fantasy.
Jag är glad at jag valde att läsa den på svenska och jag hoppas verkligen att Modernista fortsätter släppa de andra delarna ( del två fanns inte med i vårkatalogen så är lite orolig)
Det är händelserikt och det är bra skrivet. Jag gillar verkligen världen Sanderson byggt upp och alla karaktärer behövs för att det ska bli en bra balans.
Vin som huvudkaraktär gillar jag, även om favortien nog är Kelsier, han är så där mystisk och har lite fuffens för sig, men bryr sig verkligen om människor.
Det bästa med boken är de sista ungefär 200 sidorna för då händer det jättemycket och det är twister och massa aktion.
Varför jag inte kan ge boken ful pott är två saker. Första är att jag har lite svårt för det här med metallerna, jag förstår verkligen tanken, men jag blir lite förvirrad att hålla reda på dem. Det andra och det som jag stör mig mest på är lite väl utdragna stridsscener ibland, men det är min personliga åsikt då jag oftast tycker stridsscener kan vara lite tråkiga att läsa.
Med det sagt är det en väldigt bra och fascinerande bok och jag kommer absolut att läsa fortsättningarna!

Betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar