måndag 30 november 2015

Odinsbarn - Siri Pettersen



Odinsbarn
Författare: Siri Pettersen
Serie: Korpringarna #1
Sidor: 672
Förlag: B.Wahlströms
Recex: Ja (och nej, har fått den som e-bok men köpt den själv i fysiskt exemplar. Tack för recexet!

Från Bokus: "Tänk dig att du saknar något som alla andra har. Något som visar att du hör hemma i den här världen. Något som är så viktigt, att utan det är du ingenting. En pest. En myt. En människa. Hirka är femton vintrar gammal när hon får veta att hon är ett odinsbarn ett svanslöst odjur från en annan värld som sprider röta omkring sig. Hela hennes tillvaro ställs på ända. Hon är föraktad, fruktad och jagad, och någon vill döda henne för att hennes identitet ska förbli en hemlighet. Men det finns värre saker än odinsbarn, och Hirka är inte den enda varelsen som har tagit sig igenom världarna ..."

Jag vet inte ens hur jag ska kunna recensera den här boken för den var SÅ BRA. Jag har alltid fascinerats av Nordisk mytologi och den här boken och tolkningen gjorde mig inte besviken.
Från första sida hade jag svårt att lägga ifrån mig den för den var så intressant, spännande och annorlunda.
Jag älskar verkligen Hirka som huvudkaraktär, hon är modig, osjälvisk och faller mig precis i smaken. Hon känns inte särskilt dumdristig eller lätt att irritera sig på utan jag förstår hennes tankesätt till fullo.
Det är svårt att förklara vad som gör boken så bra utan att spoila, men Siri har byggt upp världen otroligt intressant och bra men mycket historia bakom utan att bli långtråkig.
Trots att boken är på över 650 sidor så känns det aldrig så, den går otroligt fort att läsa och är en riktig bladvändare.
Jag rekomenderar den här till alla, speciellt om man är intresserad av lite mer nordisk mytologi.
Detta är den bästa boken jag har läst i år, är helt totalt frälst och förstår inte hur jag ska kunna hitta något lika bra!

Betyg 5+++++/5

Finns att köpa på CDON, Bokus och Adlibris!  


1 kommentar: