torsdag 19 november 2015

The Copper Gauntlet



The Copper Gauntlet
Författare: Holly Black & Cassandra Clare
Serie: Magisterium #2
Sidor: 272
Förlag: Sholastic Press
Recex: Nej

Från bookdepository:   "Callum Hunt s summer break isn t like other kids . His closest companion is a Chaos-ridden wolf, Havoc. His father suspects him of being secretly evil. And, of course, most kids aren t heading back to the magical world of the Magisterium in the fall. It s not easy for Call . . . and it gets even harder after he checks out his basement and discovers that his dad might be trying to destroy both him and Havoc. Call escapes to the Magisterium -- but things only intensify there. The Alkahest -- a copper gauntlet capable of separating certain magicians from their magic -- has been stolen. And in their search to discover the culprit, Call and his friends Aaron and Tamara awaken the attention of some very dangerous foes -- and get closer to an even more dangerous truth."

Två av de bästa ungdomsförfattarna, kan de skriva en serie tillsammans? Absolut. Det bästa jag läst? Nej tyvärr. Det är för det inte dåligt utan ändå underhållande till en viss del. Jag gillade första boken bättre faktiskt.
Många har sagt det är en kopia av Harry Potter, och visst det utspelar sig på en trollkarlsskola och det är tre vänner men i övrigt så tycker inte jag att de är så lika.
Vänskapen är en viktig de av boken och den delen är nästan det jag gillar mest.
Jag måste erkänna vad som stör mig mest är att jag inte får den här känslan ni vet, att jag fångas upp av karaktärerna, jag känner tyvärr inte något för dem.
Det är ett äventyr och jag tror att yngre läsare absolut uppskattar spänningen och karaktärerna mer än jag.
Blir en lite luddig recension. Boken är helt ok och jag kommer att läsa fortsättningarna såklart och hoppas att de kommer att växa med tiden. Böckerna har fått bra på Goodreads så det kan ju hända att det bara är jag som inte riktigt fattat tycke för dem.

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar