måndag 9 november 2015

Omänniskor




Omänniskor
Författare: Nanna Johansson & Kristoffer Svensson
Serie: Omänniskor #1
Sidor: 340
Förlag: Rabén&Sjögren
Recex: JA, Tack så hemskt mycket!

Från Bokus : "När Sigrid av en slump upptäcker att hon har förmågan att förvandlas till ett djur förändras allt. Men hon är inte ensam. Mitt ibland oss finns omänniskorna, de som kan byta skepnad. Enligt sällskapet Svenska filialen, som arbetar för att bevara hemligheten om omänniskorna, finns det 270 000 omänniskor runt om i världen. Sigrid, vars skepnad är lodjur, engageras i sällskapets jakt på omänniskor som använder sina förmågor på fel sätt.

I Skåne har mystiska vildsvinsatttacker ägt rum, och sällskapet misstänker att det rör sig om en omänniska i vildsvinsskepnad. Sigrid dras in i en kamp som kommer att handla om liv och död. Vem är vän? Vem är fiende? Vem är god? Vem är ond? Vem är människa? Vem är djur?"


Jag hör till den här kategorin som inte är jätteförjust i svenska författar, med såklart vissa undantag och hade absolut inga förväntningar då jag tackade ja till denna boken. Jag är så GLAD jag läste den, för det här är bra, riktigt, riktigt bra! 
Boken tar fart direkt och jag fångas in i världen på en gång. Det är spännande från första stund och jag har svårt att lägga ifrån mig boken.
Sigrid som huvudkaraktär tycker jag verkligen om, hon är logisk och har hvudet på skaft för det mesta.
Andra karaktärer som jag gillar är Viktor, typiskt kille i min stil.
Gillar hela uppbyggnaden på att människor kan bli djur och på vilket sätt och hur de finns över hela världen, både kända och okända. Det är för mig ett nytt koncept som verkligen lyckas gå hem.
Vill inte avslöja för mycket om handlingen men jag rekomenderar vekligen alla som gillar lite övernaturligt att läsa den och gillar ni Engelfors-trilogin kommer ni garanterat tycka om det här
Vill att uppföljaren ska släppas typ igår, för de här är något av en favorit!

Fins att köpa på Bokus, Adlibris eller CDON.

Betyg: 5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar