torsdag 28 januari 2016

Bloggstafett - Askfödd



Askfödd
Författare: Sabaa Tahir
Serie: An Ember in the ashes #1
Sidor: 511
Förlag: B.Wahlströms
Recex: Ja! Tack Wahlströms för recensionsexemplaret

Från Bokus: "I Krigarnas imperium straffas olydnad med döden. Intellekt slås i bojor och skönhet blir till ruiner. Det som en gång var ett blomstrande rike är nu en värld av aska.

Laias föräldrar är döda, och hennes bror sitter fängslad för landsförräderi. I ett desperat försök att rädda sin bror ber Laia motståndsrörelsen om hjälp och ingår ett ödesdigert avtal.

Elias är den bäste studenten på militärskolan Blackcliff. Han är starkast, snabbast och kommer från en mäktig familj. Men i hemlighet vill han fly från skolan. Han vill inte ägna sitt liv åt att kriga för den brutala överbefälhavaren.

När Laias och Elias vägar korsas inser de att de behöver varandra för att få det de mest av allt vill ha frihet. Deras öden är tätt sammanflätade och tillsammans kommer de att förändra framtiden för hela Imperiet."


Den här boken är helt FANTASTISK. Herregud det var längesedan jag läste något så bra.
Boken berättas ur Laia och Elias perspektiv och jag tycker verkligen om det i de här boken. De får vartannat kapitel vilken fungerar väldigt smidigt igenom hela boken.
Direkt fångar boken mit intresse med den helt fantastiska Laia  som huvudkaraktär, redan i första kapitlet är det så mycket känslor och intryck.
Laia som karaktär fascinerar mig och jag förstår dilemmat av att vilja vara så stark men ändå vara så rädd.
Elias är dock min favorit av dessa två. Han känns så mänsklig och situtionerna han utsätts för under bokens gång får honom att växa så otroligt mycket. Han har allt, men vill inte ha det. Trots detta kan han inte komma ifrån sitt öde.
Sabaa har byggt upp en fantastsik värld som jag bara vill veta mer  och älskar att det finns övernaturliga väsen som hör till ett ökenlandskap.
Vad jag också tycker om i boken är Sabaas skildring av samhället och hur det har blivit som det är.
Den här boken är bland det bästa jag läst på länge och fortsättningen kan inte komma ut fort nog!
Boken blir aldrig långtråkig utan är en riktig bladvändare!
Rekomenderas till alla som vill ha action med inslag av lite magi, stridscener och kärlek.

Betyg 5/5

Glöm inte att kika in på de andra som är igång med bloggstafetten!
Igår var det http://www.bokgodis.blogspot.se/ och imorgon är det http://booksandknitting.com/. Titta gärna in på deras bloggar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar