lördag 9 januari 2016

Och så var de bara en - Agatha Christie






Och så var de bara en
Författare: Agatha Christie
Serie: -
Sidor: 256
Förlag: Bookmark
Recex: Nej

Från Bokus:
"Tio små tennsoldater åt supé i Rio.
En satte i halsen, och så var de bara nio.

Så inleds den klassiska barnramsan som gett namn till Agatha Christies stilbildande mästerverk från 1939.

Tio främlingar har blivit bjudna till en herrgård på en isolerad ö utanför Englands sydkust. Gårdens okände ägare dyker själv aldrig upp, men låter snart sina gäster förstå att var och en kommer att bestraffas. Moraliskt är de alla skyldiga till mord som de aldrig har stått till svars för. När den första döda kroppen hittas, samtidigt som det står klart att all kontakt med omvärlden är bruten, inleds en mardrömslik kamp på liv och död."


Den här boken älskar jag och har läst otroligt många gånger. Denna gången var det i nyare och modernare tappning vilket jag tycker var otroligt bra gjort med översättningen av Bookmark denna gången.
Ni som har et tidigare exemplar av boken förstår vad jag menar.
Detta är en fristående bok som är en klassiker för sig.
Läsaren fångas direkt in i ett mysterium och man börjar klura på vem som vet vad och så vidare.
Man får följa tio olika karaktärer som mördas en efter en. Jag älskar sånna här böcker då man ska luska ut vem mördaren är i ett sällskap och jag brukar aldrig ha rätt.
Boken tar en vändning som man minst anar och det är det som är det bästa med hela boken.
Som jag skrivit tidigare älskar jag Christies sätt att framställa karaktärer och fånga miljöer.
Hon var en kvinna före sin tid och det finns inget jag läst av henne som jag inte tyckt varit underhållande. Det är enkelt, men ändå ack så bra!

Betyg: 5/5

1 kommentar:

  1. Åh, jag vill så gärna läsa den här. Och jag älskar det där omslaget. En dag så ska jag se till att köpa hem den.. :)

    SvaraRadera