söndag 20 december 2015

Cress - Marissa Meyer






Cress
Författare: Marissa Meyer
Serie: The Lunar Chronicles #3
Sidor: 492
Förlag: Modernista
Recex: Nej

Från Bokus: "Cinder och kapten Thorne är på rymmen med Scarlet och Wolf i släptåg. Tillsammans planerar de att störta drottning Levana och hennes armé.
Deras största hopp ligger hos Cress, som sedan barnsben varit instängd i en satellit med bara dataskärmar som sällskap. All denna tid framför datorer har gjort henne till en lysande hacker. Men tyvärr har hon precis fått order från Levana om att spåra upp Cinder och hennes snygge medbrottsling
När ett våghalsigt räddningsförsök slår fel splittras gruppen. Cress får till sist sin frihet, men den visar sig ha ett högt pris. Samtidigt kommer drottning Levana inte att låta något stå i vägen för sitt äktenskap med kejsare Kai.
Cress, Scarlet och Cinder har inte precis bett om att få rädda världen. Men de är nog de enda som kan göra det."


Det var längesedan jag läste Scarlet och var lite rädd jag skulle ha glömt bort handlingen, men det var inga problem att fort komma in i boken!
Man fångas direkt in i Meyers fantastiska värld och Cress är en riktig bladvändare.
Det är humor och värme samtidigt som det är mycket intriger och en jorden är på väg till sin undergång
Cress är en ny karaktär och hon är bra, men inte lika fantastisk som Scarlet och Cinder, detta kan bero på att jag har lite problem med hennes sätt och osäkerhet ( även om jag förstår den då hon varit inlåst i en satellit)
Kapten Thorne älskar jag, han har så mycket humor och är en kaxig typ, men under en fin man.
Alltså jag älskar den här serien, en av mina absoluta favoritserier trots att jag inte läst sista boken än ( ska göras mycket snart) och Meyer skriver på ett så bra sätt, hon har fångat en fantastiskt miljö, gjort unika karaktärer och skrivit fairytail retellings på ett nytt sätt som är helt fantastiskt!

Betyg 5/5

1 kommentar:

  1. Åh, jag vill så gärna läsa denna men har inte tid just nu :/

    SvaraRadera