torsdag 17 december 2015

I ljusets makt - Leigh Bardugo



 

I ljusets makt
Författare: Leigh Bardugo
Serie: Grishatriologin #1
Sidor: 295
Förlag: Gilla böcker
Recex: Ja. Tack så jättemycket Gilla böcker för det signerade recensionsexemplaret!

Från Bokus : "Alina Starkov är ingen särskild, bara en av alla fattiga, föräldralösa ungdomar i landet Ravka - ett rike som en gång var mäktigt och välmående men som nu drabbats av fattigdom och krig. På en resa attackeras Alina och hennes bästa vän Mal, och när han hotas till livet väcks en uråldrig kraft hos Alina, stark nog att rädda Mal, och kanske även det krigshärjade Ravka.

Alina förs genast till landets magiska elit, Grishan, och en helt ny värld öppnar sig för henne. En värld av magi och gnistrande överflöd, men där Alina inte vet om hon kan lita på någon - inte ens Grishans mäktige ledare, Skuggmästaren, som kanske är den enda som kan hjälpa Alina att ta makten över sin kraft och fullborda sitt öde."


Alltså det här är SÅ BRA. JAg har läst de här böckerna på engelska, men kände att jag ville få uppleva dem igen och se om känslan är lika bra på svenska, och oja är lika lyrisk efter att ha läst första boken som jag var då jag läst de på engelska. Det är nytänkande och det är spännande och det är fantastiskt skrivet och en fantastisk miljö.
Alina är en av mina absoluta favoritkaraktärer någonsin, hon känns så himla human och hon är vanlig och lite alldaglig vilket jag verkligen tycker om. Hon är osäker, men tar ändå kloka beslut.
Mal är också en fantastisk människa och deras vänskap som senare byggs up till något mer tycker jag är så himla fin.
Världen är otroligt intressant och jag får som så många andra Rysslandsvibbar, men deras Kefta, pälsar och kalla klimat.
Hela uppbygganden av de olika Grishorna tycker jag är otroligt fascinerande och det känns verkligen som att de är otroligt vackra och skickliga på det dem gör.
Det här är en av mina favoritserier och jag är verkligen glad att jag fick testa läsa den på svenska och jag kan inte fatta att jag fick ett signerat exemplar! Jag jobbade då Bardugo var i Stockholm och var så himla ledsen för det, men nu har jag ändå lyckats få en signerad kopia och är så lycklig över detta.

Jag rekomenderar alla som gillar aktion, fantasy och nya världar att läsa denna serie.
Det är nytänkande, fantastiskt skrivet och du kommer inte kunna lägga ner boken då du väl har plockat upp den!

Tack Gilla Böcker för recensionsexemplare!

Finns att köpa på Bokus, Adlibris och Cdon.

Betyg 5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar