fredag 9 oktober 2015

Monstrumologen - Rick Yancey





Monstrumologen
Författare: Rick Yancey
Serie: Monstrumologen #1
Sidor: 347
Förlag: Modernista
Recex: Ja

Tack Modernista för recensionsexemplaret!

Från Bokus:
"Monstrumologi s.
1. Studiet av livsformer som i regel är fientliga mot människan och ej vetenskapligt erkända såsom organismer, särskilt sådana som anses vara produkter av myt och folktro.
2. Verksamheten att jaga sådana varelser.
Detta är hemligheterna som jag har bevarat Så börjar Will Henrys berättelse. Will är en föräldralös pojke som är assistent åt en doktor av ett högst ovanligt slag: en som studerar monster, och jagar dem. Under den tid Will har bott tillsammans med doktorn i 1800-talets New England har han vant sig vid nattliga besök och mystiska expeditioner. Men när en besökare dyker upp med kvarlevorna av en ung flicka och det monster som ätit henne förändras hans värld för alltid.
Monstret är en anthropophag, en huvudlös varelse som äter genom en mun i bröstkorgen. Och det finns tecken på att antalet anthropophager nu ökar i skrämmande takt.
Will Henry och doktorn har inget annat val: De måste konfrontera den fasa som hotar att ta över och förtära världen."


Har varit lite nyfiken på Yancey´s Monstumologen serie ett tag men aldrig tagit mig för att läsa den, men då jag fick den som recensionsexemplar var jag inte sen med att läsa den.
Jag måste erkänna att jag trodde den skulle vara obehagligare än vad den var, eller är det bara jag so är konstig och freaky?
TIll en början var den ganska seg, det hände inte så mycket men den var ändå intressant.
Will Henry har jag mycket medkänsla för vilket får mig att fortsätta läsa boken, dessutom vill jag veta mer om Doktorn än vad man får veta.
Farten börjar komma upp lite efter ungefär halva boken och blir riktigt intressant vilket jag är otroligt glad för då jag verkligen ville tycka om den här boken. Den är spännande och det är en del mindre twister som gör att den blir riktigt intressant och jag kommer absolut läsa fortsättningarna och hoppas verkligen at Modernista släpper de.
Rekomenderas för er som gillar lite blodigare historier med en hel del fakta. Passar ypperligt nu här vid Halloween.

Finns att köpa på Bokus, Adlibris och CDON

Betyg: 3,5/5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar