tisdag 6 oktober 2015

Röd Drottning - Victoria Aveyard






Röd Drottning
Författare: Victoria Aveyard
Serie: Röd Drottning #1
Sidor: 378
Förlag: Modernista
Recex: Ja

Tack Modernista för recensionsexemplaret!

Från Adlibris: "I sjuttonåriga Mare Barrows värld är samhället inte uppdelat efter klass, religion, ras eller kön - utan efter blod. De silverblodiga - de silvriga - är supermänniskor med häpnadsväckande förmågor, regerar över de vanliga röda och använder dem som soldater, arbetare och tjänare.
Mare hör till den röda delen av befolkningen och ser inga tecken på att den världsordning hon växt upp med någonsin kommer att rubbas. Men när hon genom en ödets nyck börjar arbeta som tjänare vid det kungliga Solpalatset förändrats allt. Till sin egen och hovfolkets stora förvåning upptäcker Mare att hon själv besitter en unik och dödlig förmåga, trots sitt röda blod.
Kung Tiberias inser snart att Mare utgör ett hot mot den maktbalans hans rike vilar på. Men medan han smider en plan för att oskadliggöra Mare ser hon en möjlighet att krossa silverregimen inifrån och öppna dörren till en ny värld. Samtidigt har hennes hjärta börjat dra henne åt helt fel håll"


Vill börja med att hylla Modernista för att de är otroligt snabba på att hita bra böcker att översätta och att de väljer så fantastiskt vackra omslag. Det känns verkligen som förlaget som hänger med i svängarna och vet vad som är inne.
Röd Drottning kan nog vara den bästa boken jag läst i år. Jag hade väldigt svårt att lägga ifrån mig den och den var så spännande och hade sånna twister så jag satt här och hade ljud för mig.
Mare som huvudperson gillade jag otroligt mycket, hon kändes förnuftig och växte under bokens gång. Det finns många karaktärer jag gillade och gjorde boken till vad de är utan att avslöja för mycket.
Det bästa med boken var alla twisterna! Oj vad det hände saker hela tiden och man visste inte vem som var vän eller fiende. Det var helt fantastiskt! Stt som på nålar större delen av läsningen.
Boken håller ett högt tempo och blir aldrig långtråkig.
Även världens uppbyggnad tyckte jag det var ett bra upplägg på och förklarades tydligt, även om man inte ritkgt fick veta hur den blivit så.
Bokens omslag har ett av de snyggaste i år och uppföljaren Glass Sword ( hoppas verkligen Modernista släpper uppföljaren) kan inte komma fort nog!
Rekomenderar denna till ALLA som gillar dystopier/paranormal.

Finns att köpa på: Adlibris, Bokus och Cdon

Betyg: 5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar