fredag 22 januari 2016

Enklav - Ann Aguirre






Enklav
Författare: Ann Aguirre
Serie: Razorland #1
Sidor: 246
Förlag: Modernista
Recex: Ja. Tack Modernista för recensionsexemplaret!

Från Bokus: "New York ligger i ruiner. Större delen av invånarna utplånades för länge sedan av pesten. En del av de överlevande sökte sig ner under jord och här lever de kvar i olika enklaver. Men i tunnlarna utanför deras befästningar lurar fasansfulla varelser i mörkret missfoster som livnär sig på människokött. Sällan får någon i enklaven uppleva sin tjugoårsdag.
När Spadertvå fyller femton genomgår hon blodsriten som förvandlar henne till jägarinna. Hon paras ihop med Tålig, en jägare i hennes egen ålder som bodde ovan jord när han var liten. Snart upptäcker de att den närmaste enklaven helt har utplånats av missfostren, men de äldste vägrar att tro på dem. I stället förvisas Spadertvå och Tålig från enklaven för all framtid och tvingas söka sig ovan jord.
Nu måste flickan som fötts i mörkret överleva i dagsljuset vägledd av Tåligs vaga minnen av en stad som nu endast befolkas av några få farliga gäng. Deras enda chans att överleva är att söka sig norrut, till en trakt Tåligs far en gång brukade berätta om, en paradisisk plats där människor kunde leva i fred. Existerar den verk ligen? Och kommer i så fall deras mod och jägarskicklighet räcka till för att besegra alla faror på vägen?"


Jag har varit less på dystopier ett tag för det släpptes alldeles för många samtidigt här för något år sedan, men nu kände jag att det var dags ge mig på det igen.
Jag tycker om uppbyggnaden av världen med att spadertvå och hennes enklav lever under jorden och inte vet bättre  samt har sitt system för hur allt ska fungera för att enklaven ska överleva.
Översättningen till spadertvå förstår jag men jag stör mig rätt mycker på den ändå, en liten sidnotis sådär.
Boken är inte särskilt lång och man rycks med i handlingen fort så det blir aldrig långtråkigt.
Min favoritdel är när man får följa Spadertvå och Tålig då de kommer till ovansidan. Hur den beskrivs och känslan av att aldrig upplevt något liknande.
Tålig är min favoritkaraktär, han känns så klok och vis och stark. Spadertvå är inte en tråkig karaktär men fastnar inte riktigt för henne.
Boken är riktigt bra i min mening och  jag ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen och se hur det utvecklar sig och hur det går för Spadertvå och Tålig.

Finns att köpa på Bokus, Adlibris och CDON.

Betyg 4/5
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar