söndag 27 september 2015

Harry Potter Locations

Som alla kanske förstår vid det här laget är jag lite halvt obsessed med Harry Potter.
Jag och min kille reser ju väldigt mycket och har besökt olika delar av Storbrittanien, främst Skottland.
Min stackars karl har fått följa med mig på flera olika ställen där de har spelat in bitar ur Harry Potter, samt att jag såklart varit på Warner Bros studio tour Harry Potter London, men då med en vän.
Drömmen är att få åka till Orlando och gå på The Wizarding world of Harry Potter, det skulle vara ren lycka!
Här kommer lite bilder från då vi varit runt i Storbrittanien:

Freshwater west. Var här de hade Flour och Bills hus med snäckorna. Dock så hade de tagit ned det då de är väldigt måna om sin natur i Wales där det ligger. Men man kände igen omgivningarna. Även Robin Hood med Russel Crowe hade spelats in på denna stranden.

 Hogwartsexpressen. Eller Jacobite Steamtrain som det också heter. Fantastiska vyer, gammalt ånglok och alldeles sådär mysigt. Man åker över Glenfinnan viadukt som man ser då de åker Hogwartsexpressen.

 Dumbledores gravplats. Denna lilla ö ligger i Loch Eilt och det är där Dumbledore ligger begraven efter sin bortgång.

Hogwartsexpressen. Var tvungen fota ångloket vi åkte, det skulle bara ha varit en hogwartsexpressen skylt hade det varit perfekt.
 Glenfinnan. I de första Harry Potter filmerna är Hogwarts inlagt på höger sida om ni har fantasin med er. Tyvärr fanns ju inte riktiga Hogwarts där, men var väldigt lyrisk ändå över alla känslor.
 Platform 9 3/4. Finns på King Cross i London. Det var dock väldigt mycket turister där och man fick stå i kö för att få vara med på ett kort då man höll i vagnen, jag gillr inte uppmärksamhet så fotatde mellan två personer var vid den.
 De här två bilderna nedan är inte med i Harry Potter filmerna men när vi var i York i somras fick man verkligen Hogsmeade känsla då man strosade efter dessa gator, så himla mysig stad.

Det var här allt började. Här är cafeet som JK.Rowling satt vid i början av sin karriär och skrev om Potter. Var så mycket folk då vi var där så gick aldrig in utan foatde utifrån istället.
 Quidditchträning. Detta är från Alnwicks castle slottsgård. Känner ni igen där de hade sin första träning och Neville blev av med sin Minnsalt till Malfoy?


 Och avslutningsvis lite bilder från Warner Bros tour i London. Det var många år sedan jag var där och jag vet att de har gjort den större och det finns ännu mer att se nu, så har informerat min karl om att vi ska dit här framöver. Det är helt fantastiskt och jag rekommenderar alla som älskar Harry Potter att åka dit!







3 kommentarer:

  1. Vad mycket fina bilder. Jag gillar särskilt bilderna med tåget och Quidditch träningsplatsen. Spännande att få se så mycket. Och HP studios var ju underbart (var själv där i Maj). :)

    SvaraRadera
  2. Så fina bilder! Jag blir riktigt sugen på att besöka alla dessa ställen :) Men åtminstone borde jag besöka HP studios någon gång i mitt liv. :)

    SvaraRadera
  3. Åh, så mycket härliga bilder! Warner Bros Tour var vi på 2012 men vill gärna dit igen.
    Förresten, du kan inte ändra så man kan kommentera med sitt namn och bloggadress?

    http://nilmasbokhylla.wordpress.com

    SvaraRadera